Aanpakker Ton

Aanpakker Ton Ja, ik doe veel vrijwilligerswerk. Ik ben coördinator en mede oprichter van Buurtpreventie Vught. Vandaaruit ben ik in de klussendienst gerold. Ook ben ik in die periode betrokken geraakt bij het Repair café.  In de klussendienst werken we met 8 mensen, allemaal met verschillende achtergrond. De klussendienst omvat eigenlijk 3 diensten: de klussen, de verhuisassistentie, en de knoppendienst (afstandsbediening etc.). We werken voor mensen die de klus zelf niet kunnen klaren, die geen achterban of netwerk hebben om dat te doen. En die geen geld hebben om een bedrijf in te schakelen. Aanvragen voor klussen komen binnen via Welzijn Vught. Daar maakt men de eerste afweging. Daarna leggen wij het contact en gaan zo nodig  kijken wat er nodig is. We legitimeren ons met een pasje met foto, ook hebben we visitekaartjes.   De klussen kunnen variëren van een verhuisdoos inpakken, een spijker in de muur slaan voor een schilderijtje of een lekkende kraan. Maar soms gaan we ook naar Karwei voor een lamp of om gordijnroeden te halen die we later ophangen. We hebben geen vast tarief voor ons diensten, maar Welzijn Vught vraagt wel een vrijwillige eigen bijdrage, dat is verplicht. Omdat we allemaal een andere achtergrond hebben met verschillende soorten ervaring en hebben we veel contact met elkaar. We wisselen kennis uit, leren van elkaar. Met elkaar zijn we er ook scherp op dat we dit doen voor mensen met een smalle beurs.  Ik kijk natuurlijk ook met de ogen van Buurtpreventie naar de plekken waar we komen. Is het hang- en sluitwerk op orde, staan de containers niet te dicht bij de ramen van de eerste verdieping etc. We hebben allemaal de sociale kaart van Vught bij ons. Soms kunnen we iemand ook helpen met een hint naar bijv. Wegwijs+ of Woonwijze. Weggaan met een glimlach op het gezicht van de vrager, dat is onze grootste beloning! Voor ons is het vaak gewoon een akkefietje, maar iemand die het niet kan, zit tegen een berg op te kijken en die is dan zo opgelucht. En voor een aantal vragers geldt ook het sociale contact. Je zit zo een uur te praten en koffie te drinken!   Weggaan met een glimlach op het gezicht van de vrager, dat is onze grootste beloning! Deel deze verhalen en inspireer anderen om ook te helpen! Facebook Twitter LinkedIn Whatsapp Forward

Lees het verhaal

Geïnspireerd...?

Meld je aan

Meer inspiratie?

Bekijk alle verhalen