Luisterend oor
Telefonische hulplijnen
Nu veel mensen verplicht binnen zitten, liggen eenzaamheid, psychische en relationele problemen op de loer. Er zijn verschillende telefonische hulplijnen waar je jouw verhaal kwijt kunt of advies kunt krijgen:
De Luisterlijn:
Wil je even praten? Voor een luisterend oor of een goed gesprek is er de Luisterlijn. Deze kun je dag en nacht bellen voor een anoniem en vertrouwelijk gesprek op landelijk nummer 0900-0767 of lokaal 073-6140048. Je kunt ook chatten of mailen. Kijk hiervoor op de website: www.deluisterlijn.nl
De Kindertelefoon:
Speciaal voor kinderen is er de Kindertelefoon: 0800-0432.
Er is ook een mogelijk om te chatten. Kijk hiervoor op de website: www.kindertelefoon.nl
Wegwijs+ (gemeente Vught):
Heb je zelf of heeft iemand in jouw omgeving advies of ondersteuning van Wegwijs+ nodig? Bijvoorbeeld als het niet meer lukt om het huishouden te doen of er financiële zorgen zijn? Heb je opvoedingsvragen of dreigen mantelzorgers overbelast te raken? Neem contact op met Wegwijs+. Wacht daar niet te lang mee. Hoe eerder je komt, hoe beter en sneller we jou kunnen adviseren of helpen.
Je kunt van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 17.00 uur en vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur contact met ons opnemen. Je kunt ook mailen naar wegwijs@vught.nl of bellen met 073-6580750
SORESDIENST
We zien vaak dat mensen in een uitzichtloze situatie zitten en denken dat ze daar nooit meer uit komen. Dat hoeft niet zo te zijn! Durf om hulp van de Soresdienst te vragen als je het niet meer ziet zitten. Je kunt ons iedere werkdag tussen 10.00 en 12.00 uur bereiken via het telefonisch spreekuur van MAX Ombudsman: 035-6775511. Ook wij hebben een vertrouwenspersoon bij de BSV klaar staan om jou bij te staan als je behoefte hebt aan hulp, een gesprek of gewoon een vraag of klacht hebt. We bieden een luisterend oor in de persoon van; Miny Reefman en ze is te bereiken op het mobiele nummer; 06-53 17 19 78.
Corona-hulplijn voor mensen met een beperking en hun naasten:
Begrijp je de informatie over corona niet goed? Zit je door corona in een moeilijke situatie? Gaat er iets mis in de zorg of ondersteuning die je krijgt? Gaat het thuis niet goed? Ben je bang? Wil je je zorgen delen? Bel dan met MEE. Cliëntondersteuners van MEE luisteren naar je. Helpen je informatie beter te begrijpen. Geven uitleg. Denken met je mee. Wijzen je naar de juiste plek. Of zoeken samen met je naar een oplossing. Bel MEE van maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur. Het is gratis. Telefoon 088-4653555
Belbuddy’s van Stichting Buddyhulp:
De Belbuddy’s van stichting Buddyhulp bieden een luisterend oor. Wie dat kan gebruiken, kan contact opnemen via info@buddyhulp.nl of bellen met 06-27068744.
Wanneer kom je in aanmerking?
Kom je net uit een moeilijke periode? Woon je zelfstandig en ben je ziek of eenzaam? Heb je behoefte aan hulp, ondersteuning of gezelschap? Een buddy helpt. Een buddy biedt namelijk een luisterend oor, staat open voor een goed gesprek. Hij of zij biedt je emotionele steun. Door te praten, van gedachten te wisselen, je bij te staan en te begeleiden in je proces. Begrip en geduld zijn de kernwoorden.
Rode Kruis Hulplijn:
Heb je een luisterend oor, advies of extra hulp nodig omdat je in quarantaine of thuisisolatie zit? Dan kun je contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn 070-4455888. Dit nummer is maandag t/m vrijdag bereikbaar van 9.00 tot 17.00 uur en in het weekend van 13.00 tot 16.00 uur.
KBO-PCOB (grootste seniorenorganisatie van Nederland)
KBO-PCOB heeft een speciale Ouderen-Infolijn voor vragen of “gewoon” een praatje: 030-3400600. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur
Je kunt ook in een andere taal te woord gestaan worden: door vrijwilligers die zelf een Caribische, Chinese, Italiaanse, Marokkaanse, Molukse, Spaanse, Surinaamse of Turkse achtergrond hebben. Kijk eventueel ook op de website: https://www.kbo-pcob.nl/nieuws/kbo-pcob-opent-speciale-ouderen-infolijn-voor-al-uw-vragen/
Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds:
De Zilverlijn is een speciale belservice voor ouderen. Deelnemers worden iedere week op een vast dagdeel gebeld door een van onze getrainde vrijwilligers. Vrijwilligers bieden een luisterend oor, een gezellig praatje of een goed gesprek. Precies waar behoefte aan is. Aanmelden kan via de website: https://www.ouderenfonds.nl/activiteiten/zilverlijn of via telefoonnummer 088-3442000.
Corona Helpdesk Statushouders:
Er is een corona helpdesk voor statushouders gestart. Getrainde vrijwilligers staan mensen vanuit huis te woord in het Arabisch of Tigrinya. Doel van de helpdesk is om nieuwkomers beter te informeren en te beschermen tegen het coronavirus.
De Corona Helpdesk Statushouders is op werkdagen van 14.00 tot 16.00 uur te bereiken op 085-5808800.
ANBO Telefoonlijn:
In verband met het coronavirus heeft ANBO sinds 11 maart een speciale telefoonlijn voor ouderen die een vraag hebben over het coronavirus of graag een praatje willen maken omdat ze veel alleen zijn. Door de versoepeling van de coronamaatregelen zijn mensen gelukkig wat minder aan huis gekluisterd. Toch blijven we open voor vragen en een praatje.
Je kunt op werkdagen bellen tussen 09:00 en 17:00 uur op telefoonnummer 0348-466666. Onze collega's zitten voor jou klaar!
Mantelzorglijn:
Zorg je voor een ander en heb je vragen? Wil je graag een advies over je persoonlijke situatie? Of heb je behoefte aan een luisterend oor? Bel de Mantelzorglijn: 030 - 760 60 55. Bereikbaar op werkdagen van 9.00 – 18.00 uur. Of stel je vraag via WhatsApp: 030-760 60 55.
MIND-Korrelatie:
MIND-Korrelatie biedt anoniem en professioneel psychische en psychosociale hulp. Ze luisteren, adviseren en verwijzen zo nodig door naar passende hulp.
Telefonisch bereikbaar op 0900-1450 (€ 0,15/min) op werkdagen van 09.00 tot 18.00 uur. Of per mail: vraag@korrelatie.nl. Of via chat www.mindkorrelatie.nl op werkdagen van 09.00-17.30 uur. Of via Whatsapp 06-13863803 op werkdagen van 09.00-17.30 uur.
113 Zelfmoordpreventie:
113 Zelfmoordpreventie is 24 uur per dag bereikbaar voor mensen die denken aan zelfdoding of zich zorgen maken over iemand die aan zelfdoding denkt. Telefonisch bereikbaar op: 0900-0113 of via chat op: https://www.113.nl/ik-denk-aan-zelfmoord/hulplijn
Reinier van Arkel:
Door de coronacrisis verlopen veel van de contacten anders dan anders. Laat je psychische problemen niet erger worden. Is persoonlijk contact voor jou nodig om je goed te voelen? Neem dan contact op met jouw behandelaar om de mogelijkheden te bespreken. Dat kan ook via ons algemeen telefoonnummer 073-6585111 of kijk op www.reiniervanarkel.nl/contact
Cello zorg:
Sinds maandag 19 oktober is de Coronatelefoon weer open, op maandag, woensdag en vrijdag tussen 9 en 12 uur. Bel met de Cello Coronatelefoon als je vragen hebt.
- wil je met iemand praten over hoe je je voelt?
- maak je je zorgen?
- ben je bang of verdrietig?
- heb je tips?
Bij de Cello Coronatelefoon zitten mensen voor je klaar: voor cliënten en hun familie/naasten, vrijwilligers én medewerkers. Blijf niet lopen met angst en zorgen. Praat erover!
Nu het aantal coronabesmettingen en -maatregelen toeneemt, merken we dat er meer behoefte is aan een plek waar je je verhaal kwijt kunt. Je bereikt de Coronatelefoon via 085 - 808 20 71.
Wil je graag praten met een ervaringsdeskundige? Dat is iemand met een beperking die bij Cello woont of werkt. Bel naar de Cello Coronatelefoon en vertel dat je graag met een ervaringsdeskundige wilt praten. Je wordt dan zo snel mogelijk teruggebeld.
Wil je graag praten over hoe je je voelt, maak je je zorgen of zit je niet lekker in je vel? Mail dan met de geestelijk verzorgers van Cello via geestelijkeverzorging@cello-zorg.nl.
Heeft degene die bij Cello woont (jijzelf of je zoon/dochter/familielid) gezondheidsklachten, bespreek die dan met de eigen huisarts en met de begeleiding van de woning.